• Wat is MCS ?
    MCS staat voor Multiple Chemical Sensitivity ofwel Meervoudige Chemische Overgevoeligheid.
    Mensen met MCS worden letterlijk ziek van alledaagse chemische stoffen en geuren.

publicaties

Geur- en chemicaliënovergevoeligheid

Door Geerteke de Haas

Geerteke de Haas is oprichter van de MCS-zelfhulpgroep en Stichting MCS. Zij geeft in dit boek uitgebreid uitleg over de ziekte Multiple Chemical Sensitivity, schrijft over haar eigen ervaringen met deze ziekte en tekende meer dan honderd ervaringsverhalen op van andere MCS-patiënten.

Het oordeel van haar uitgever over dit boek: "Goed en helder geschreven, heel prettig leesbaar en de informatie spat van de bladzijden af."

Klik hier voor meer informatie en om het boek te bestellen.

‘Roos Schouwenaar wordt ziek van allerlei chemische stoffen en geuren.’

Door Pieter de Lange, Noordhollands Dagblad/Dagblad Waterland – Dec. 2009
Klik hier om het artikel te openen (PDF, opent in een pop-up venster).

Symposium ‘Patient & Milieu’ door MGM en PGM

Het Meldpunt Gezondheid en Milieu organiseerde in 2008 samen met het Platform Gezondheid en Milieu een symposium getiteld ‘Patiënt en Milieu’.  De bedoeling was om burgers, vooral via patiëntenverenigingen, op de hoogte te brengen van de rol die de langzaam maar gestaag vervuilende leefomgeving speelt bij het veroorzaken of in standhouden van chronische (soms onverklaarde) klachten en ziektes.

Klik hier om het verslag met samenvattingen van de lezingen op het symposium te openen. (PDF, opent in een pop-up venster).

Luchtwijzer - Astma Fonds, nov/dec 2008 – ‘Geurterreur’

Door Erik van Stokkum, Astma Fonds (binnenkort Longfonds)
Klik hier om het artikel te openen (PDF, opent in een pop-up venster).

PRIMO Magazine januari 2011 - ‘Diane is overgevoelig aan synthetische chemische stoffen’

Door Dominique Trachet, PRIMO Magazine – België
Klik hier om het artikel te openen. (PDF, opent in een pop-up venster).

Congres over Chronische Multisysteemziekten in Würzburg.

EUROPAEM (European Academy for Environmental Medicine), een organisatie van wetenschappers en artsen op het gebied van Milieugeneeskunde in Europa, organiseerde in november 2008 in Würzburg een congres over chronische multisysteemziekten (CMI). Bijzondere gast was de Amerikaanse biochemicus professor M.L.Pall. Hij heeft zich lang en intensief verdiept in biologische regelmechanismen en heeft een theorie ontwikkeld die een verklaring geeft voor het ontstaan van chronische vermoeidheid (CVS) en ziekten met overlappende symptomen, zoals chemische overgevoeligheid (MCS), fibromyalgie (FM) en posttraumatisch stresssyndroom (PTSS). Dit verklaringsmodel staat momenteel erg in de belangstelling bij biochemici en artsen op het gebied van milieuziekten. Daarnaast hielden verschillende milieugeneeskundigen lezingen over de relevantie van het model in de praktijk, verschillende diagnostische methoden en behandelmethoden.

Klik hier om het verslag van het congres door Mariët Ticheler te openen (PDF, opent in een pop-up venster).

Esthéticienne  april 2008 – ‘Meervoudige Chemische Overgevoeligheid’.

Interview met Jessica Petermeijer door Petra Teunissen
Klik hier om het interview te openen (PDF, opent in een pop-up venster).